Vul hier uw eigen inhoud in.
Przy czytaniu i studiowaniu Pisma Świętego musimy mieć świadomość, że każdy poszczególny tekst, który czytamy, należy do całości Biblii, dlatego musimy brać pod uwagę całość przesłania Biblii, o czym wielu chrześcijan niestety zbyt często zapomina. Aby w tym pomóc przedstawimy kilka pytań, które możemy zadać podczas czytania Biblii.
1. Jakie było znaczenie dla pierwszych słuchaczy lub czytelników?
Biblia jest księgą historyczną, gdyż Bóg objawił się w konkretnym okresie historii, konkretnemu historycznemu ludowi. Biblia mówi o prawdziwych historycznych wydarzeniach i o słowach wypowiedzianych przez proroków i innych w konkretnych historycznych sytuacjach.
Dlatego musimy wiedzieć, jak pierwsi czytelnicy rozumieli tekst. To pytanie chroni nas przed wyrywaniem wersetów z kontekstu i bezpośrednim zastosowaniem w naszej sytuacji, stanowiącym błędną praktykę.
Przykład: Dawid otrzymuje pancerz i miecz od Saula, i szuka pięć kamieni, aby walczyć przeciw Goliatowi (1 Sam. 17,38-40). Niektórzy interpretują miecz Saula i pięć kamieni w sposób alegoryczny (np. pięć cnót). Alegoryczna interpretacja nie pomaga i jest zazwyczaj fałszywa. Pierwsi słuchacze rozumieli tekst następująco: Dawid nie potrzebował miecza Saula, lecz zaufał Panu (1 Sam. 17,37) używając broni, którą jako pasterz dobrze znał.
2. Jaką reakcję czytelnika chciał wywołać autor?
Tekst jest czymś więcej niż tylko przekazem informacji. Jeśli coś mówimy, oczekujemy reakcji: zdziwienia, posłuszeństwa itp.
Jakiego zastosowania autor oczekiwał od czytelnika? W jaki sposób tekst miał mieć wpływ na pierwszych czytelników, lub zmienić ich życie?
Przykład: Dawid zaufał Panu; zaufał, że Pan go ochroni i zadziała przez jego broń (pięć kamieni) dając mu zwycięstwo nad wrogiem (1 Sam. 17,37). Tak autor oczekuje, abyśmy zaufali, że Pan pomoże i ochroni nas przez narzędzie, które mamy i da nam zwycięstwo nad zadaniami, które nam daje.
3. Co tekst mówi nam o Bogu?
W Biblii sam Bóg siebie objawia, abyśmy mogli Go poznać. Dlatego wszystko w Biblii mówi o Bogu.
Przykład: Opowieść o Dawidzie i Goliacie nie tylko zachęca nas do naśladowania Dawida, jako przykładu. To byłoby niczym innym niż moralizujący przekaz skupiony na człowieku.
Tekst nie koncentruje się na Dawidzie, lecz na Bogu. Dawid zaufał Bogu, a Bóg dał mu otuchę i zwycięstwo (1 Sam. 16,13; 17,26, 37, 49-51). Bóg wybrał Dawida, namaścił i ochronił go, dając mu siłę. Żadna moc ziemska nie może przeciwstawić się Bogu i żaden wróg nie jest za wielki dla Boga (1 Sam 17,4-7). Dawid chciał walczyć, ponieważ nie tolerował bluźnierstwa i był gotów oddać swoje życie.
4. Co tekst mówi nam o Jezusie Chrystusie?
Jezus Chrystus jest centrum historii świata oraz jest centrum Słowa Bożego. Dlatego, zanim dojdziemy do zastosowania dla nas, musimy najpierw wiedzieć, co tekst mówi o Chrystusie. Powinniśmy rozumieć każdy tekst w Biblii w świetle Jezusa Chrystusa.
Przykład: Historia Dawida i Goliata mówi nam o Chrystusie. Bóg wybiera Kogoś większego od Dawida, który jest prawdziwym Królem (Jn. 12,13), który zwycięży nad największym wrogiem ludu Bożego (I Mj. 3,15; Mt. 12,28-29; Rz. 16,20). Mesjasz walczy, jak Dawid, o chwałę Bożą.
5. Historia zbawienia
Biblia nie jest zbiorem różnych tekstów, lecz jest historią zbawienia, opowiadającą jak Bóg reaguje na ludzi i jak działa w historii, jak wybiera swój lud i jak chce go zbawić. W Biblii poznajemy kim jesteśmy my i Kim jest Bóg, poznajemy, jak Bóg reaguje na grzech: gniewem i łaską. W Biblii poznajemy historię zbawienia, czyli w jaki sposób Bóg ma relację z ludźmi i jak działa w różnych okresach historii, aby wykonać swój plan zbawienia w Chrystusie ku Jego chwale. Cała Biblia opowiada historię zbawienia, która kulminuje się w Jezusie Chrystusie (2 Tym. 3,16-17; Heb. 1,1; 2,3; 3,5).
Każdy tekst w Biblii należy czytać w perspektywie historii zbawienia. To znaczy, że przy każdym tekście, który czytamy, należy zadawać pytanie, gdzie w historii zbawienia się znajduje.
6. Które tematy ogólnobiblijne widzimy w tekście?
Słowo Boże zawiera wiele tematów, które się rozwijają stopniowo poprzez Biblię. Biblia mówi w różnych miejscach różnymi sposobami o tematach takich, jak np. Mesjasz, przymierze, ofiara i inne. Ważnym jest zrozumienie, jak dany temat rozwija się w Biblii i gdzie w tym rozwoju znajduje się tekst, który badamy.
Dlatego, przy czytaniu tekstu należy zastanawiać się, co reszta Biblii mówi o temacie poruszanym w tekście. Należy przy tym uwzględnić to, że Stary Testament może mówić nieco inaczej niż Nowy Testament. Należy zawsze czytać w kontekście całej Biblii. Stary Testament przy tym wyjaśnia Nowy Testament i odwrotnie. Aby rozumieć znaczenie śmierci krzyżowej Jezusa, należy zrozumieć np. znaczenie grzechu, gniew, ofiarę, Mesjasza i inne tematy, które zostały rozwinięte w Starym Testamencie.
Te podstawowe kwestie, które tylko w skrócie zostały przedstawione są ważne, aby zrozumieć i zinterpretować Słowo Boże we właściwy i sprawiedliwy sposób.
Zachęcamy do zapoznania się z bardziej obszernymi opracowaniami na te tematy na:
www.biblisch-reformiert.de/pl/Szkola-Biblijna.
Petrus Snoeijer, Augustinus 52